Sant Grau

Situació geogràfica: Girona
Punt de sortida: Veïnat de l’església
Distància: 10,05 km
Waypoints gps: Si

Iniciem l’excursió a Sant Grau des del barri de l’església de Sant Gregori, que es troba als afores del poble. Concretament iniciarem davant del cementiri, on no tindrem cap problema per aparcar. Començarem a caminar pel carrer que queda just a sota de l’aparcament, on hi ha un senyal que ens indica “ ermita de Sant Grau ”. Bona part de l’excursió, concretament tota la pujada fins al cim, anirem seguint els senyals de Ruta núm. 2 del Consell Comarcal del Gironès que rep el nom de “ Ruta 2: del veïnat de l’església a Sant Grau ”.
Anem seguint doncs aquests senyals i després d’haver deixat a l’esquerra una masia, arribem a la font ferrosa de Can Verdaguer. Per visitar aquesta font, hem sortit uns metres de la ruta, per continuar-la, podem retornar a la pista principal pel camí que hem vingut o agafar un petit sender que queda a un costat de la font. Aquest sender però està molt embardissat i jo recomano retornar per on hem vingut.
Seguim caminant i al cap de poca estona d’haver deixat la font, passem per davant d’una casa. Aquí hem d’estar atents, ja que després de la casa, trobarem un senyal que ens indica que la nostra ruta segueix a l’esquerra.
Anem seguint sempre els senyals de Ruta 2 i arribarem cim de sense problemes. Al cim hi ha les restes del que va ser el castell de Tudela i l’ermita de Sant Grau.
Per baixar, hem d’agafar un petit sender que queda darrere les restes del castell, tot i que la ruta continua per aquí, no hi ha cap tipus de senyal i pot costar una mica de veure.
Ens trobem a un petit sender molt pedregós i en forta baixada, però dura poc, ja que anem a sortir a una pista ja en bones condicions.
Un cop a aquesta pista, agafem el primer trencant a mà esquerra que trobem i seguim baixant.
Després que el camí faci un parell de “paelles” ens trobem amb una pista que passa per davant nostra, la ruta segueix a l’esquerra i en poca estona tornaríem a ser a Can Verdaguer, punt que ja hem passat durant la pujada. Nosaltres però, girem a la dreta i anem seguint sempre la pista principal fins que al cap d’una bona estona ens trobem amb una petita clariana i una pista davant nostre, aquí no hem d’agafar ni el de l’esquerra ni molt menys el de la dreta, hem de seguir per un petit sender que hi ha a la nostra esquerra just abans d’arribar a la clariana.
Seguim encara en baixada i arriben a una petita carretera. El nostre camí continua per un petit sender que queda a l’altre costat de carretera una mica a l’esquerra i que en molt poca estona arribarem a la font del Raig. Un bon lloc per fer una última parada abans d’acabar d’arribar un altre cop al punt on tenim el cotxe.
Un cop vista la font, seguim per la pista que en molt poca estona ens portarà a la carretera. Girem a l’esquerra i seguint aquesta carretera, arribarem altre cop al veïnat de l’església. No cal dir que en ser una carretera hem d’extremar molt les precaucions. Abans d’arribar al cotxe, passarem per davant del castell de Sant Gregori.